ANDAS UT OCH SJUNK
text: Sebastian Näslund -
Tillbaka till Fysiologi

Kanske har du redan hört ryktet. Det nya inom fridykning är att man ska andas ut innan man dyker. Och du som spenderat så många timmar på att träna in att ta större andetag.
Jovisst, avancerad fridykning är en ung sport och det som var hi-tech och hemligt för något år sedan är i dag var mans egendom. Men kan det ligga något i helt vända upp och ner på allt man lärt sig.

Nåväl, låt oss ta det hela från början. Två av fridykningens ”enstöringar” började fundera var och en på sitt håll. Eric Fattah (Kanada) och Sebastian Murat (Australien/Schweiz) är båda mycket nyfikna och experimentella i sin attityd till fridykning. Eric var den som tog konstantviktsrekordet från Umberto Pellizari när han simmade till 82 meters djup. Han har gjort sig mest berömd för sin tryckutjämningsteknik och för sin träning till mycket låga syrenivåer. Sebastian har inte varit lika uttåtriktad, att han var den förste som simmade till 200 meter dynamiskt är fortfarande ett obekräftat rykte.
Nu har de båda tagit sig en funderare.

Eric (till vänster) har sneglat på hur valdjuren dyker. Hur vissa arter av sälar och valar andas ut innan dom dyker. Dessa har höga myoglobinvärden och bär mycket av sitt syre i blodet. Dom undviker då att drabbas av narkosproblem under sina långa dyk. T o m några liter luft kan på djupet ge problem. Syre blir under tryck giftigt. En tung berusad känsla av att något hemsk ska hända beskriver Eric känslan av syreförgiftning.
Tanya Streeter fick under sitt No-limit rekord dyk till 160 meter djupberusning. Hon glömde under flera sekunder det hon klarat i varje träning; att dra i stroppen som lösgjorde lyftsäcken från släden.
Vidare säger Eric: varför värma upp - andra dykande djur gör inte det. Dykresponsen kan övas upp att bli starkast i första dyket.

Sebastian Murat (till vänster) resonerar så här; varför ta med sig massa luft ner när mycket av syret/energin går åt till att ta ner själva luften. Om man direkt kan falla ner i djupet kan man dyka i fullständig avslappning. Men det fungerar allra bäst om man dyker utan våtdräkt. Då behövs inget bly som sedan måste tas med upp ur djupet. Detta passar in i Erics idéer om att en nedkyld kropp gör slut på mindre syre. Det kan rentav vara farligt att befinna sig på djupet med extra tomma lungor och massa bly som måste tas upp.
Hela konceptet förutsätter en kropp som har full vasokonstriktion. Annars tar benen alltför mycket syre. Benen måste förbränna Kreatin, ATP och myoglobin som energikälla.
Eric menar att för att det ska ske måste benen vara i direkt kontakt med vatten. Den här nya tekniken kallas FRC-dyk (Functional residual capacity). Det innebär att bara släppa ett andetag utan att pressa ut något.


Dom fördelar som nämns är bl a: 1) Du kommer enklare in i ett blood shift tillstånd. 2) Du minskar risken för dykarsjuka vid upprepade dyk. 3) Du använder mindre energi (sjunker ner) och återställs snabbare mellan dyken. 4) Dykreflexen bli starkare och du sparar mer syre.

Det finns naturligtvis flera negativa sidor av det här.
1. Dina lungor utsätts för större ”squeeze”, du måste vara mycket flexibel.
2. Metabolismen måste bli mycket lägre eftersom du har mindre syre med dig.
3. Ingen våtdräkt kan användas.
4. Tryckutjämningen blir svårare.
5. Inledningsvis kommer du dyka mycket grundare.
Nåväl. Verkar inte som det är någon idé att lägga om träningsschemat ännu.
Sebastien Murat har börjat riktigt djupa no-limit försök vid Nya guineas kust för att se hur långt man kan ta den här tekniken. Och se om man kan ta sig runt ”avigsidorna”. Det kommer mera – det är så säkert.

Läs mer på http://www.sebastienmurat.com
EXTRA: Sebastien kommer till Sverige och ger kurs.

Mer om Sebastien Murat;
http://smh.com.au/articles/2004/05/03/1083436505343.html?oneclick=true
http://www.deeperblue.net/article.php/273