Kursledare
Sebastian Näslund

BOKNING
info @ fridykning.se

POSTGIRO
126 459 4 - 1 (Fridykning.se)

Medtag träningskläder.
Ät ingen frukost!

Dag 1 - (10-17)
entusiastiska nybörjare Dag 2 - (9-15) fortsättning/avancerade

13 tim. inkl lunch och övernattnining

Viktiga kommentarer

Grafik: Linda Henrikson

Torr fridykningskurs - Specialtekniker
Syfte: kroppskännedom och färdigheter genom tester (CO2, O2, HR, Spirometri)
och praktiska övningar.

DAG 1
Introduktion/presentation 20 min

Asanas. Yogastretch för fridykning, grundställningar.
Yogastretch för mediationsposer
Yogastretch - lungor, lungvolymer (terminologi)
Solhälsning yogaposer
Djupavslappning
CO2 test 1-2
Andningstekniker: 4-section, standard, psychic, (fire).
8 breath test +30 sec
Andhållningsteknik: uppandning, sista andetaget, tre faserna, hookbreath.
Spleen release test
Boat + subneutral andning
Maxning, mot oxymeter.
Hyperventileringstest
Walking apnea x 3. Djupsimulering
VC test (spirometri lungvolym)

+ Lunch 45 min

Teori 1: Historia, rekord, fysiologi, syre/tryck begränsning, utrustning 30 min

Avslappning: kroppsfokus, fokusvariation, nostril breathing.
Sportpsykologi: yoga nidra, visualisering dyk, affirmationer, NLP
Pulsdroptest - dykresponstest
Neti nässköljning
Tryckutjämning, övningar, frenzel, lungpack.
Solhälsning (apnea excercise)
Avslappning/mental fokus: Antar mouna, NLP

EXTRA:
- Dräktmätning för måttsydd dräkt och dräktdiskussion 15 min
- FSE certifieringstest nivå 1-4
- Korta filmer. 20 min

Hemläxa: skriv uppandning/uppvärmningsschema till en maxning

DAG 2

Uppvärmning
Repetition: lungvolymer, terminologi
Solhälsning
Kundalini firebreathing excercises.
Avslappning fokus, tankekontroll.
Puls, CO2 test + 30 sek
Avslappning kroppfokus
Spleen test
FRC max
Avancerade asanas
RV max
Avancerade asanas, Mudras, Bandhas, Pranayama.
Avslappning/mental fokus: antar mouna. NLP
CO2 test
Andningstekniker: psychic, fire, subneutral, nadi-shodan variation.
Muskelavslappning
Maxning med kapnograf eller oxymeter

+Lunch 45 min

Teori 2: FRC, no-warmup, dykrespons, squeeze e t c

CO2 test
Nostril breathing
Surprise apnea
Sportpsykologi: visualisering dyk (apnea), affirmationer
10x1, andetagskontroll.
Stretch för monofena och unassisted
Lungpackning. Negativ packning 10 min
Tryckutjämningsövningar.
Frenzel - tryckutjämning
BTV stödteknik

Yogastretch mot squeeze 20 min
Avslappning/mental fokus: antar mouna, NLP

Walking apnea - 02 consumption test.
VC+pack test (lungvolym)

EXTRA:
- Dräktmätning för måttsydd dräkt och dräktdiskussion
- FSE certifieringstest nivå 1-4
- Korta filmer.

Deltagarkommentar:
"Yogafridykarkursen i Stockholm med Sebastian var riktigt schyst! Vi som var deltagare på kursen var Åsa, Peter och jag från Tumlaren och Mikael från Huddinge apnea. Sebastian varvade mellan yoga, andhållningsövningar och teori. Vi fick mäta lungkapacitet och testa hur hyperventilering påverkar dykresponsen. Ulf Dextegen var även där och invigde oss i den teknik han använder för att klara 8 minutersapneor. På det hela taget var det en riktig kanonkurs. Stort tack till Sebastian!"

Specialtekniker - Bakom namnet döljer sig en ambition att ge en torrkurs där fridykare lär sig utvalda yogatekniker som kan förbättra deras fridykning dramatiskt. Idén är att introducera tekniker som inte kräver tillgång till vatten, utan en serie torra landövningar som bl a simulerar djup.
Vid 30-35 meter infaller ofta en platå för många fridykare, för att passera den krävs mer av dina lungor och din tryckutjämning. Dessa tekniker är utformade för att förbereda fridykaren för att passera den gränsen.
Vi kommer också göra övningar där vi undersöker/mäter hypoxi och hypocapnia och dykresponsen (andningsreflexer och syrebrist och pulssänkning - på vanlig svenska). det ingår även "awareness" övningar. Helt enkelt avslappning- och fokusövningar. Utan en känsla för den egna kroppens reaktioner finns inte förutsättningar för avslappning och utan det blir fridykningen bara halvdan. Övningar för att lära sig frenzel och mouthfill kommer också att introduceras. Neti nässköljning och lungvolymsmätning ingår, samt diskussioner kring hur diet och olika vitaminer påverkar kroppen. Avslutningsvis en powerpoint teori som behandlar mer avancerad fridykning och dess fysiologiska aspekter. Teknikerna är inspirerade av fridykare som Trubridge, Campbell, Pompe, Pelizzari, Nitsch, Murat samt yogatekniker från olika traditioner.

Med denna kunskap blir du väl förbered för djupen och träning i hav eller pool.

Asanas innebär ett träningsprogram med 30 handplockade övningar från olika indiska yogatraditioner. Övningar som ibland sammanfaller med västerländsk idrottspsykologi. I detta program ingår 10 övningar som fokuserar på tryckutjämning. Det kommer att lära dig frenzel/fattah tryckutjämning och kanske t o m hands free tryckutjämning (som påstås att det inte kan läras ut). Jag kan lära ut tekniker som tar dig djupare utan att ens doppa en tå i vatten. Allt som behövs är motivation och mod.

Viktiga kommentarer

Praktisk erfarenhet - om instruktören

Jag har under åtta års tid testat detta själv, med odramatiska 5.9 liter i lungvolym och med försvinnande lite konditionsträning och ingen viktträning, så har jag nått över 70 meters djup och hållt andan över 7 minuter. Dom första 35 meterna och de första 5 minuterna var enklast. Därefter gick det trögare. Hade jag vetat då, vad jag vet idag, hade det varit enklare.