Kursledare
Sebastian Näslund

Tillbaka

Läs om pilotkursen

YogaFridyk
Några viktiga kommentarer

- Asanas (kroppsövningarna) och pranayamas (andningsövningarnas) huvudsakliga syfte är att förbereda dig för meditation.

- Yoga handlar om att öppna upp och kontrollera energiflöden i kroppen.

- För fridykare kan yogan användas som långsiktig träning och kortsiktigt inför dyk.

- Yoga utförs bäst på tom mage.

- Stanna länge i poserna.

- Obehag är OK, men undvik smärta.

- Även halvdan yoga är bättre än ingen yoga.

- Vila efter varje övning.

- Yogan har sin fulla effekt om den görs i rätt miljö, i rätt ordning, med rätt andning.

- Yoga i sin bästa form ska läras ut av erfaren yogalärare.


- Pranayama kan göra andhållning enklare. Lättare att fokusera och mildare andningsreflexer.

- Yoga stärker ditt immunförsvar och ger energi - det kostar mindre energi än det ger.

- Pranayama kan öka ditt hemoglobinvärde, din syreupptagninsgförmåga och sänka din metabolism.

- Långvarig yogauttövning kan också leda till att epohormon bildas vilket leder till högre halter av hemoglobin och naturliga antioxidanter. Inget hokus-pokus bara en effekt av smart träning.

- Likaså kan din lungvolym öka och ditt RV minska.