Boken är full av inspirerande färgfoton.

Snorkling & fridykning
Under ytan på ett andetag

Om du söker viktlösheten och tystnaden under ytan så kan den här manualen hjälpa dig ner i djupet. Det finns en fantastisk värld där nere som med lite övning kan tillhöra dig. Manualen ger dig konkreta anvisningar för att göra snorklingen bättre och säkrare och i slutändan göra dig till en fridykare. En populärvetenskaplig resa i hur kroppen reagerar på tryck, viktlöshet och andhållning.
Tillsammans med de marinbiologiska delarna, förklarande grafik och många vackra undervattensfoton blir manualen en inspirerande resekamrat på semestern.
Alla har en fantastisk förmåga att hålla andan. Det krävs bara att komma över ovanan och lära sig några enkla tekniker. Den nya tävlingssporten fridykning har utvecklat flera tekniker som vanliga snorklare kan ta hjälp av och på så sätt nå lite djupare och stanna under ytan lite längre. Om du gör övningarna i manualen kommer du ha en helt annan kroppsmedvetenhet efteråt. Detta är den första svenska instruktionsmanualen på nära 25 år.

Författare: Sebastian Näslund och Annelie Pompe.
Tryckår: 2007, Fälth & Hässler
Antal sidor: 112 (limbunden, laminerat omslag).
Förlag: Fridykning.se
Kontakt: info @ fridykning.se
ISBN: 9789163196607
Försäljning:
Säljs numera enbart till kursdeltagare på FSE fridykningskurser

Författaren Sebastian Näslund, är kanske mest känd för att ha seglat ensam över Atlanten i en hemmabyggd båt, men han har också snorklat och fridykt i alla oceaner under vitt skilda omständigheter. Allt från en 40 meter djup iskall fjällsjö, till Hawaiis vulkansluttningar, på korallrev i Röda havet och vidare ensam mitt ute på Atlanten på 4000 meters djup. Han har fridykt med sälar och delfiner, kaskelotter och havssköldpaddor, hajar och späckhuggare.
Författaren har också en passion för tävlingsfridykning där han satt flera svenska rekord, bland annat har han simmat bröstsim till 50 meters djup i svenska vatten. Han har stillaliggande hållit andan i sju minuter och dragit sig ner till 88 meters djup på ett andetag.
De marinbiologiska avdelningarna är skrivna av Annelie Pompe, divemaster och fiskfantast. Hon tillhör världseliten i djupdykning och var en av tre fridykerskor som tog en silvermedalj i lag-VM i fridykning 2006. Mer om fridykning

Under ytan på ett andetag

Människan består till 2/3 delar av vatten och vår planet är till största del täckt av vatten. Vatten för tanken till hälsa och associationen är inte lång till känslan av semester. Ljudet av kluckande och porlande vatten lugnar oss. Vi har alla ett förhållande till vatten. Vi är sällan likgiltiga, vi både älskar och fruktar det outgrundliga havet.

Du kanske befinner dig i ett varmt hav med klar sikt. Det ljumma vattnet smeker din kropp och du ser tiotals meter åt alla håll under dig. Du bryter ytan och den blir plötsligt taket till en ny värld. Du är nu en fridykare.
Världen blir plötsligt tredimensionell. Du kan röra dig åt alla håll. Ljuden dämpas och dina egna tankar kommer närmare. Att vara under vatten på ett andetag är avslappnande, men kräver samtidigt din fulla uppmärksamhet - en närvaro i nuet. Kropp och sinne blandas samman där under vattnet. En lugn kropp ger ett lugnt sinne och avslappnande tankar ger i sin tur en avslappnad kropp.
Du är på väg neråt. Pulsen sjunker. Trycket ökar och håller dig samman - definierar dig. Du är hållen av vattnet. Din kropp minns tryggheten i mammas mage. I vatten minskar din känsla av vikt och vatten är så trögt att du faller endast långsamt genom det. Vid ett visst djup kan du sluta simma och börja falla neråt i det tropiska blå, eller i det skandinaviska gröna. Världen där ovan blir mindre angelägen. Du sjunker tyngdlös i ”slow-motion” ned mot en ljus sandbotten. I rörelsen faller du runt på rygg och ser upp mot en glittrig och märkligt tyst vattenyta.
Du är allt detta, du upplever världen med hela din kropp. Allt är ditt, mellan två andetag.


I samma stund som du bryter ytan och strävar ner i undervattens-världen händer flera saker. Du slutar andas. Det blir tystare. Ditt synfält blir mindre och förvrängt. Trycket ökar mot dina öron och mot dina lungor. Du hamnar upp och ner - ofta i obalans i en värld där du plötsligt kan röra dig tredimensionellt. Den normala reaktionen för en människa som utsätts för allt det här bör vara rädsla och panik. I alla fall om du är ovan. Nybörjaren kommer att känna sig fumlig och begränsad. Det finns sätt att komma över den ovanan och den fumligheten.

Alla har en fantastisk förmåga att hålla andan. Den är faktiskt medfödd. Det krävs bara att komma över ovanan och lära sig några enkla tekniker. Den här manualen ska hjälpa dig att utan dykutrustning stanna längre under ytan. Den nya tävlingssporten fridykning har utvecklat flera tekniker för att simma djupare och längre. Många av dessa övningar och uppvärmningar kan vanliga snorklare ta hjälp av och på så sätt nå lite djupare och stanna under ytan lite längre. Snorkling handlar egentligen bara om att simma uppe på ytan och titta ner, kanske simma ner någon meter under några sprattliga sekunder. En fridykare däremot tar sig an djupet med större lugn och kontroll, dyker djupare och stannar under längre.

Svårighetsgrader
Den här manualen är indelad i olika svårighetsgrader. Vissa avsnitt kan kännas svåra eller krångliga för nybörjaren. Tanken är att du ska hoppa över dessa och ha något att fördjupa dig i senare. Innehållet spänner över: teori, råd, varningar, berättelser, marinbiologi och slutligen praktiska anvisningar och övningar som ligger utspridda i manualen.

Tycker du viss teori verkar komplicerad – hoppa över den. Du kan återvända till den senare. Om vissa övningar verkar svåra – spara då dessa till framtiden.

VARNING: Manualen innehåller övningar och tekniker som du långsamt bör vänja kroppen vid - steg för steg och med tid emellan. Teknikerna ska endast utövas av fullt friska individer. Var också medveten om att hyperventilering kan leda till svimning under ytan – utan någon som helst förvarning.

Innehållsförteckning

Svårighetsgrader
Övning 1 - Det största andetaget.
Under ytan på ett andetag
GRUNDLÄGGANDE TEORI
Vatten är farligt.
Trycket
Lyftkraft
Dräkter, vikter och lyftkraft
Öron, cyklop och tryckskillnader
Övning 2 - Andhållning i balja eller i havet
Tryckutjämning av öron
Övning 3 - Tryckutjämna
Övning 4 - andhållning
En andhållning har tre olika faser
Andhållningstips
Syre, lungor och blod
Andningsreflexer
Rätt avslutning efter andhållning
Hyperventilering
Dykresponsen
Den dykande apan
Forskning
Övning 5 - dykresponstest
UTRUSTNING
Övning 6 - andhållningsträning – serier
SNORKLING/FRIDYKNING I HAVET
Dykplatsen
Övning 7 - stretching
Innan du hoppar i
Snorkelteknik
Simteknik med fenor
Den ovillige snorklaren
Att dyka ner
Viktning
Övning 8 - snorkeltestet
Syn och hörsel
Att återvända till ytan
Efter dykning
Övning 9 - Walking apnea
DJUR OCH VÄXTER UNDER YTAN
Olika hav
Reven i tropikerna
Se men inte röra
Fiskar på korallrev
Snorklingsdjup ner till 10 meter
Fridykningsdjup ner till 40m.
ANDRA FRIDYKNINGSAKTIVITETER
Babysim
Harpunfiske
Sporter
Undervattensfoto
ATT FRIDYKA MED VATTENDJUR
Några ganska farliga fiskar
Vad ska du göra om du blivit bränd eller biten?
Övning 10 - andningsövningar
Olika djup - olika utmaningar
Övning 11 - Visualisering och fokus
Övning 12/13 - avancerade bassängövningar
DJUR OCH VÄXTER I KALLA HAV
Fridykningsdjup ner till 40m
RISKER MED FRIDYKNING
Shallow water blackout
Syrebrist och svimningar
LMC - loss of motor control
SWB - shallow water blackout
Räddning
Blow, tap, talk
Varför fridyker vi?
Dykregler snorkling/fridykning
Ordregister
Olika djuprekord
Mer kunskap



1
2
4
6
6
7
8
9
10
11
12
14
14
15
16
18
20
20
22
23
24
26
28
29
34
36
38
39
41
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
57
58
59
61
62
64
64
64
65
68
70
71
75
76
78
82
83
84
86
88
89
94
95
95
96
98
100
103
104
106
107